
Ultima actualizare pe 18 iunie, 2024Design-ul dicteaza experienta utilizatorului. In mod obligatoriu, un design bun, se concentreaza pe experienta utilizatorului.
Cand spunem design, avem impresia ca este doar despre partea estetica. Cat de atragator sau placut ochiului este un anumit lucru.
Insa, in dezvoltarea web, designul este mai mult decat atat. El este o parte dintr-un intreg si influenteaza toate procesele.
Prin intelegerea nevoilor si comportamentului utilizatorilor, designerii pot crea site-uri web intuitive si usor de utilizat, crescand satisfactia si retentia utilizatorilor.
Utilizatorii web actuali au asteptari tot mai ridicate in ceea ce priveste experienta lor online. Pentru a raspunde nevoilor si preferintelor acestora, un website trebuie sa ofere o combinatie de functionalitate, accesibilitate, si continut relevant
Experienta utilizatorului incepe de la design
Pentru o experienta imbunatatita, designul trebuie sa fie modern si curat
Designurile simple sunt preferate pentru ca fac navigarea mai usoara si experienta mai placuta. In crearea site-ului utilizeaza doar elementele esentiale si evita supraincarcarea paginilor cu informatii inutile. Fiecare element de pe pagina ar trebui sa aiba un scop clar.
Foloseste spatiile albe pentru a crea un sentiment de aerisire si pentru a imbunatati concentrarea pe continutul important.
Alege un design placut si atractiv
Utilizatorii apreciaza mai mult site-urile estetice, cu bun gust si o paleta de culori placute. Asigura-te ca exista un contrast adecvat intre text si fundal pentru a asigura lizibilitatea.
Designul trebuie sa fie relevant
Aspectul site-ului trebuie sa defineasca scopul si obiectivul afacerii. De exemplu, nu poti alege un design foarte colorat pentru un site de avocatura. Structura, culorile si functionalitatile trebuie sa fie alese in functie de nevoile afacerii si domeniul industriei.
Pentru a oferi experiente placute este absolut necesar ca design-ul sa fie creat pe baza comportamentului utilizatorului. Ce nevoie are si in ce moment?
Alegerea structurii unui site web si a design-ului sta la baza unei motivatii. Care este scopul? Sa incante, sa distreze, sa informeze sau sa vanda?
Design-ul transmite si creeaza o anumita perceptie utilizatorului.
Site-ul trebuie sa aiba o structura intuitiva
Stim cat este de important parcursul utilizatorului catre un site web sau o aplicatie. Dar si mai importanta este experienta acestuia cand interactioneaza cu un site web sau o aplicatie.
Cat de usor navigheaza, cat de simplu poate accesa continutul dar mai ales in ce masura ii sunt satisfacute nevoile. Cu alte cuvinte, ai nevoie de meniuri clare si bine organizate care permit utilizatorilor sa gaseasca rapid ceea ce cauta.
Experienta utilizatorului este data de un design bun, intuitiv si usor de inteles.
Interactiunea este imbunatatita prin elemente si functionalitati interactive
Caracteristici precum carusele de imagini, videoclipuri, si formulare interactive pot imbunatati experienta utilizatorilor. Site-urile care ofera elemente personalizate si continut adaptat preferintelor individuale sunt mult mai apreciate.
Pentru o experienta superioara, ai nevoie de un design responsiv
Asigura-te ca designul site-ului este responsiv si se adapteaza bine la toate dimensiunile de ecran (desktop, tableta, smartphone). Testeaza site-ul pe diferite dispozitive si browsere pentru a te asigura ca functioneaza corect peste tot.
Google nu va mai indexa site-urile neprietenoase cu mobilul?
Decizia Google de a acorda prioritate mobilului se aliniaza perfect cu modelele actuale de utilizare a internetului:
- dispozitivele mobile reprezinta 59% din traficul web global.
- In SUA, 58% din toate vizitele pe site-urile web provin de pe dispozitive mobile
- Comportamentul utilizatorilor s-a schimbat semnificativ in favoarea navigarii pe mobil
Google se adapteaza pur si simplu la comportamentul utilizatorilor moderni.
Focalizare pe functionalitate
Prioritizeaza functionalitatea si experienta utilizatorului, asigurandu-te ca toate elementele interactive sunt usor de folosit si intuitiv de inteles.
Designul nu trebuie sa fie profesionist si sa arate impecabil, dar sa si ofere o experienta de utilizare superioara. Utilizatorii vor aprecia navigarea usoara, lizibilitatea si estetica placuta, ceea ce poate duce la o implicare mai mare si la conversii mai bune.
Design optimizat pentru o viteza de incarcare rapida
Experienta utilizatorului nu poate fi superioara fara o viteza de incarcare rapida. Utilizatorii moderni sunt obisnuiti cu acces instantaneu la informatii, iar un site lent poate duce la frustrare si parasirea paginii.
Indiferent cat de bine arata un site, daca se incarca lent, va frustra vizitatorii si va afecta in mod negativ pozitionarea in Google. Ai nevoie de un site web rapid pentru a asigura o experienta buna pentru utilizatori si SEO.
Experienta utilizatorului este nucleul procesului de web design
Nu realizezi un site web pentru tine sau pentru nevoile tale.
Scopul unui site/aplicatie este sa interactioneze cu vizitatorii. Sa ofere continut valoros si sa directioneze utilizatorul catre o actiune. ( ex: sa cumpere un anumit produs). Deci intotdeauna pune-te in locul utilizatorului, pentru putea privi cat mai obiectiv.
Experienta utilizatorului determina „linia vietii” unui site sau a unei aplicatii.
Utilizatorul ia o decizie in primele 10 secunde. O aplicatie nereusita poate ajunge la cosul de gunoi. Iar un site greu de navigat, cu design neplacut este parasit cu rapiditate.
In prezent, rar putem vorbi despre inovare cand vorbim de design. Cel mai important lucru pe care il poti cere designer-ului tau, este sa iti ofere un design personalizat si cat mai original cu putinta.
Cea mai mare provocare ramane testul primelor 10 secunde. Avem la dispozitie cateva secunde pentru a convinge utilizatorul.
Experienta utilizatorului trebuie sa fie superioara astfel incat utilizatorul poate obtine ceea ce isi doreste, cu eforturi minime. Pentru multi, simpla inregistrare intr-o aplicatie poate insemna un disconfort. Cu cat mai simplu si usor de accesat, cu atat mai bine.
Cel mai important obiectiv, atunci cand se planifica un site, ramane experienta utilizatorului.
Designul este o parte importanta din experienta utilizatorului, pe care aplicatia sau site-ul web promite sa o furnizeze.
Cum arata un design bun cu focus pe experienta utilizatorului
Aspect placut
Navigare intuitiva
Structura bine organizata
Mobile-friendly (responsive)
Incarcare rapida
Continut relevant
Elemente interactive
Stil consistent
Accesibilitate
100% functional
Cum influentezi decizia utilizatorului
Metode testate care dau rezultate
Piata web este extrem de diversificata si complexa iar consumatorii au la indemana sute de oferte. La fiecare navigare pe internet utilizatorul este bombardat cu tot felul de mesaje si oferte promitatoare.
In asemenea conditii, site-ul tau trebuie sa fie diferit intr-un mod placut si cat mai prietenos cu putinta. Ai nevoie de experienta superioara si un web design potrivit care sa atraga in mod natural vizitatorul.
Este de ajuns o experienta placuta si un web design spectaculos?
Sau ai nevoie sa te folosesti de psihologie in web design pentru a obtine cele mai bune rezultate cu site-ul tau?
Cu siguranta, ai nevoie de un design atractiv dar nu este nimic gresit in a aplica mici trucuri de psihologie in web design pentru a ajunge cu site-ul acolo unde iti doresti. Cu totii o facem. De mult timp, simpla existenta a unui site web, nu mai este suficienta.
Oricat de excelent este realizat un site web, sunt sanse mari ca acesta sa nu dea rezultatele scontate. Cerintele cresc constant, utilizatorii sunt tot mai exigenti si selectivi, tocmai de aceea trebuie sa folosesti toate instrumentele existente pentru a ramane relevant si competitiv.
Astfel, cand planifici dezvoltarea site-ului te poti gandi sa folosesti mici trucuri psihologie de web design, prin care poti atrage si influenta utilizatorul.
Este dovedit faptul, ca prin folosirea unor trucuri psihologice oamenii pot fi influentati. In realitate, majoritatea strategiilor de marketing se bazeaza pe aceste metode.
Metode prin care poti influenta utilizatorul si creste vanzarile pe site
„Efectul pozitiei in serie”: Primacy effect – Recency effect
Acest lucru se refera la tendinta utilizatorilor de a reveni la primul si ultimul element dintr-o serie. Utilizatorii tind sa-si reaminteasca primele elemente cu o precizie mai mare, astfel ca primele informatii sunt mai importante decat cele urmatoare. Teoria din spatele efectului recurentei este ca indivizii sunt inclinati sa-si aminteasca si elementele de la sfarsitul unei secvente datorita conservarii lor in memoria pe termen scurt.
Organizeaza meniul de navigare
Indiferent de tipul site-ului, nu uita sa plasezi cele mai importante linkuri la inceputul si la sfarsitul meniului de navigare. Acest lucru te va ajuta sa obtii mai multe accesari catre informatiile pe care doresti sa le evidentiezi. Meniurile principale precum: „despre noi”, „acasa”, „servicii”, „contact”, etc, le poti ordona asa cum doresti.
Evidentierea avantajelor importante
Un alt mod de a profita la maxim de „primacy effect” este de a atrage atentia catre beneficiile semnificative, inca de la inceput. Indiferent care sunt beneficiile oferite, afiseaza-le in primele pozitii, prin link-uri, butoane, icon-uri, etc. Utilizatorii vor continua navigarea pe site, dorind sa afle mai multe detalii.
Efectul Von Restorff
Psihologie in Web Design – Efectul Von Restorff
Denumit si efectul de izolare sau efectul de bizarerie, efectul Von Restorff este o teorie psihologica dovedita conform careia cu cat ceva, iese mai mult in evidenta din multime, cu atat este mai probabil sa fie vazut. De exemplu, intr-o galeata plina de mere verzi, ne vom aminti de cel rosu. Si vom fi mai atrasi de el.
Poti diferentia anumite informatii prin: Culoare, Dimensiune, Forma, Miscare, Orientare
Utilizeaza in web design butoanele „call to action” (CTA).
Indiferent ce oferi pe site-ul tau. Produse sau servicii. Ai nevoie ca cel care iti viziteaza site-ul sa efectueze o anumita actiune. Asta inseamna de obicei actionarea unor butoane „CTA” precum „contactati-ne”, „aflati mai multe”, „cumparati acum”, „solicitati demo”, „inregistrati”, „cautati” , „click aici”, etc. Pune in evidenta aceste butoane.
Paradoxul alegerii
Acesta este un alt efect utilizat pentru a controla comportamentul utilizatorilor, potentialilor cumparatori. Conceput de psihologul Barry Schwartz, paradoxul alegerii sustine ca prea multe optiuni duc de obicei la indecizie si, prin urmare, la scaderea vanzarilor. Deci, nu suprasolicita utilizatorul cu o multime de informatii sau cu cerinte multiple.
Pentru a evita paradoxul alegerii tine cont de urmatoarele recomandari de web design:
- Limiteaza numarul de butoane CTA (call to action) – nu le folosi in exces
- Utilizeaza butonul „incarcati mai mult”, in loc de derulare infinita si permite utilizatorilor sa ajusteze singuri numarul de elemente afisate
- Redu numarul de produse pe pagina de pornire ( acasa)
- Pune la dispozitie optiuni de filtrare inteligente, pentru a reduce numarul de elemente afisate
Legea lui Postel
„Fiti liberali in ceea ce acceptati si conservatori in ceea ce trimiteti”
Cunoscuta si sub numele de principiul robustetii, este o linie directoare fundamentala in retelele de calculatoare si in comunicatiile pe internet. Legea lui Postel stabileste un echilibru intre respectarea stricta a standardelor si realitatile practice ale comunicarii in retea.
Aceasta recunoaste ca nu toate dispozitivele si programele informatice vor fi perfect conforme cu protocoalele stabilite si ca indulgenta in gestionarea datelor primite poate contribui la prevenirea esecurilor inutile de comunicare.
Deci, accepta aportul variabil din partea utilizatorilor pentru a satisface cerintele tale .Fii empatic, flexibil si tolerant fata de oricare dintre diferitele actiuni ale utilizatorilor.
In functie de scopul site-ului poti folosi tacticile mentionate mai sus sau alte trucuri de psihologie in web design.
Tine minte intotdeauna! Pionii principali in orice plan de web design este experienta utilizatprului, nu preferintele tale.
Pentru a le fii pe plac si a creste oportunitatile de vanzare, ai nevoie de un site atractiv si bine organizat care sa le ofere o experienta cat mai placuta.
Alte metode de a atrage si mentine atentia utilizatorilor
In anul 2000 durata medie a atentiei pe internet, era de aproximativ 12 secunde. Astazi, este sub 8 secunde.
Deci, ai la dispozitie cateva secunde, in care poti capta atenti autilizatorilor. Daca ramane pe site-ul tau, sau nu.
Intelegerea modului in care functioneaza mintea umana ne poate permite sa realizam site-uri web care ofera experiente placute utilizatorilor. Calitatea buna a site-ului, continutului si usurinta navigarii, vor reintoarce utilizatorul pe site-ul tau.
1. Elemente interactive si animatii
Una dintre tehnicile cele mai eficiente pentru a capta placut atentia este, animatia. Incorporeaza miscarea in designul site-ului, pentru a incanta utilizatorul site-ului.
Ochiul uman si atentia sunt puternic atrase de miscare. Insa, atentie! Nu le folosi in exces deoarece vei obtine contrariul. Vei obosi ochii vizitatorului si in cele din urma vor parasi website-ul tau, enervati. Mai mult decat atat, utilizarea in exces a animatiilor va afecta viteza de incarcare a site-ului.
2. Foloseste in continutul site-ului fete umane
Adauga fete umane acolo unde este relevant si vei capta automat atentia.
3. Design cu joc de culori
Poti lua in considerare folosirea unor culori vii, intense pentru elementele sau mesajele de pe site, pe care doresti sa le evidentiezi. Butoanele „call to action” ale site-ului sunt perfecte pentru culori mai indraznete.
Totusi, nu-ti face site-ul web „sorcova”. Utilizeaza nuante si culori din conceptul tau de branding. Foloseste-te de culori complementare, potrivite cu logo-ul si identitatea vizuala a afacerii tale.
4. Imagini cu alimente
Imaginile delicioase cu alimente activeaza anumite impulsuri primare ale omului. De cele mai multe ori, cand vedem imagini cu preparate apetisante, ne creeaza instant foame sau pofta. Foloseste aceste tipuri de anunturi, acolo unde este relevant si poti creea un impact la public extraordinar de puternic.
5. Creeaza emotii
O alta tehnica foarte eficienta pentru captarea atentiei este starnirea unei emotii. Cand creezi continutul pentru site, leaga-l de o emotie, relevanta, bineinteles pentru afacerea ta. Iti vei prezenta produsul sau serviciile dar vei patrunde totodata si in sufletul clientului. Prin crearea de emotii pozitive vei imbunatati experienta utilizatorului,care ulterior va face asocieri, cu produsul sau serviciul tau.
6. Videoclipuri
Videoclipul are avantajul de a fi chiar mai puternic, decat fotografia. Toate videoclipurile includ miscare. Miscarea capteaza in mod natural ochiul uman. In plus, te poti folosi de sunet, muzica si voce pentru a produce emotii suplimentare. Un videoclip poate spune o intreaga poveste, mai mult decat o poti face prin texte scrise.
7. Foloseste contrastul
Puterea contrastului, este o alta tehnica care prinde la public. Poate ai remarcat multe de postari care contin astfel de fotografii „Inainte” si „Dupa”. Se pare ca este o tehnica excelenta de a impresiona publicul.
Alte formulari populare mai sunt: „Bine”-„Rau”, „Good” and „Bad”, „Da” – „Nu”, sau altele similare.
8. Continut autentic
Cel mai important lucru pe care il poti face pe termen lung pentru utilizatorii tai, este sa fii sincer si transparent. Pentru a imbogati experienta utilizatorului, asigura-te ca informatiile prezentate pe site sunt corecte, sincere si de valoare reala. Acestia vor aprecia aceasta abordare si vor reveni cu incredere pe site-ul tau.
Un design bine realizat imbunatateste experienta utilizatorului si asigura totodata, vizibilitatea si accesibilitatea site-ului in motoarele de cautare.
Pentru a atrage cat mai multi utiizatori este crucial sa creezi o experienta de utilizare placuta si eficienta. Ofera o experienta placuta realizand un design deosebit prin combinarea elementelor de mai sus.
Ai intrebari sau sugestii? Scrie-ne! Vom fi bucurosi sa iti fim de folos.